De Bundesliga club Borussia Dortmund en de Aziatische crypto uitwisseling Bybit zijn een partnerschap aangegaan. BVB ziet dit als een kans om haar aanwezigheid in Azië te versterken. Bybit hoopt op zijn beurt op reclame-effecten in Europa.
Première voor het Duitse topvoetbal: Met het glorieuze BVB 09 waagt het eerste topteam zich aan de crypto-sector en heeft het als nieuwe sponsor het handelsplatform Bybit gewonnen. Volgens het persbericht van Borussen zal de samenwerking in eerste instantie enkele jaren duren. Hoeveel geld er in dit proces zal vloeien is niet bekend gemaakt. In een blogpost van Bybit kan CEO Ben Zhou als volgt worden geciteerd: “We zijn er trots op dat we in de eerste plaats fan zijn van Borussia Dortmund en in de tweede plaats Champion Partner.
Achtergrond over BVB en Bybit
Borussia Dortmund is de meest succesvolle Duitse voetbalclub in de afgelopen decennia, met acht nationale kampioenstitels en een Champions League overwinning achter Bayern München. BVB 09 ging al in 2000 naar de beurs, een stap die tot op de dag van vandaag uniek is in de Duitse beroepssport. Met alleen al bijna 160.000 geregistreerde clubleden heeft Borussia een fanbase die zich tot ver buiten het Ruhrgebied uitstrekt. In een poging om de reputatie van de club internationaal op de markt te brengen, richt Borussia zich al jaren met name op Azië. BVB heeft daar kantoren in Singapore en Shanghai.
Het hoofdkantoor van Bybit is ook gevestigd in Singapore. Het platform is opgericht in 2018 en is gespecialiseerd in de handel met derivaten op basis van Bitcoin en Co. In dit segment is Bybit de derde grootste cryptobeurs ter wereld in termen van omzet. Bybit ziet het Dortmund-team met veel jonge spelers en een creatieve speelstijl als een goed sjabloon voor identificatie. Ook wordt vermeld dat de BVB traditioneel gekleed is in zwart en geel – deze kleuren worden door Bybit ook gebruikt in zijn merkuitstraling.
De nieuwe partners rekenen erop dat de samenwerking vooral op hun respectieve thuismarkten vruchten afwerpt. BVB wil groeien in Azië en Bybit in Europa. In eerste instantie moet Bybit de aandacht trekken door middel van reclame bij internationale Borussia Dortmund optredens. BVB ziet Bybit als een “innovatief technologiebedrijf”, wat goed past bij het imago van de club.
Conclusie: Bybit en Borussia Dortmund – past dat bij elkaar?
Aanvankelijk heeft Bybit weinig gemeen met de aan BVB toegeschreven mentaliteit in het Ruhrgebied. Aan de andere kant zijn de crypto-industrie en de professionele sporten al verschillende projecten gestart in de VS en Engeland, die hebben geresulteerd in speciale munten voor de fans. Het is nog maar de vraag of BVB en Bybit er ook in zullen slagen om verrassende acties naar het veld te brengen.
Leave a Reply