FTX investeert recordbedrag in e-sportsteam in de VS

De Amerikaanse cryptobeurs FTX heeft 210 miljoen Amerikaanse dollar geïnvesteerd om voor de komende 10 jaar reclamepartner te zijn van het e-sportsteam TSM. De deal is een record.

Er is veel bericht over het gemak waarmee nieuwe rijkdom wordt verwerkt door grote namen in de crypto-industrie. Hier iets minder dan 70 miljoen US dollar voor een NFT, daar een dikke 4,5 miljoen voor een lunch met Warren Buffett – slechts twee voorbeelden die tot verwondering stemmen. Nu gaat het om 210 miljoen US dollar die de cryptobeurs FTX neerlegt voor reclame met het e-sportsteam TSM als hoofdsponsor voor de komende 10 jaar. De New York Times vergelijkt het bedrag met andere recorddeals in de beroepssport: het honkbalteam van de New York Mets krijgt ook 21 miljoen US dollar per jaar van Citibank en zou daarmee het best betaalde sponsorcontract in de Noord-Amerikaanse beroepssport tot nu toe hebben.

E-sports en FTX – gaan die samen?

FTX is onder de wereldwijde cryptobeurzen vooral bekend om zijn uitgebreide portefeuille van derivaten. De zakenwereld is enorm winstgevend – en de CEO van FTX heet Sam Bankman-Fried. Hij ziet ook maatschappelijke verantwoordelijkheid in zijn baan en gelooft dat DeFi, Bitcoin en Co. de wereld een eerlijkere plek maken.

FTX bereikt de jongere generaties via e-sports. De omzet van de e-sportsector wordt nu al op meer dan 1 miljard per jaar geraamd en optimisten zien in de toekomst individuele disciplines vertegenwoordigd op de Olympische Spelen. Team TSM (Team SoloMid) uit Los Angeles, dat door FTX is geselecteerd, zal in de toekomst als TSM FTX opereren. Het is een grote naam in de industrie, met back-to-back overwinningen in populaire competities zoals League of Legends. Maar daar ligt het probleem voor FTX: de reglementen van grote e-sportcompetities verbieden deelnemende teams soms om direct sponsors te noemen, zoals TSM’s chef Andy Dinh bevestigde op Reddit.

Of FTX en Sam Bankman-Fried op de hoogte waren van dit detail, moet nog blijken. Zichtbaarheid in de sport had FTX ook gekocht, het laatst in het basketbal in de NBA met de naamgevingsrechten in de arena van de Miami Heat. Deze heet nu FTX Arena tot 2040, 135 miljoen US dollar werd ervoor betaald.

Conclusie: cryptoreclame en professionele sport – grote deals worden normaal

In het Duitse voetbal, de BVB pionierde met een cryptosponsor, andere roemrijke teams zoals FC Barcelona hebben zelfs fan tokens. In de NBA zijn NFT’s een groot ding en in e-sports is FTX-concurrent Coinbase al een sponsor. Profsporten als advertentieruimte en als terrein voor innovatie zijn aantrekkelijk voor de crypto-industrie. Alleen de tijd zal leren of de soms schijnbaar uitbundige investeringen op middellange termijn vruchten zullen afwerpen. In e-sports zal FTX in de toekomst echter nauwelijks nog worden overgeslagen.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*