Het thema autonoom rijden is al lang niet meer abstract en het ALFRIED-project is bedoeld om de haalbaarheid in Duitsland aan te tonen. In het proces wordt IOTA ook als netwerk gepland.
Het idee van voertuigen die zonder menselijke bestuurder kunnen rijden, komt met rasse schreden dichter bij de realiteit. Dit wordt bewezen door rijhulpsystemen, niet alleen bij Tesla. Het ALFRIED-proefproject in Friedrichshafen, dat met bijna 11 miljoen euro wordt gefinancierd, gaat nu in de nabije toekomst autonoom en connected rijden testen in een beperkt testveld. De ETO-groep is hierbij betrokken als toeleverancier van de automobielindustrie en brengt IOTA in het spel. Volgens het persbericht, zal ALFRIED vertrouwen op IOTA 1.5 (Chrysalis) voor zijn technologische fundering.
ETO Group beschrijft dat in ALFRIED een verscheidenheid van sensoren real-time informatie zal verstrekken, zowel van voertuigen als van de wegen en hun omgeving. In IOTA’s Tanglenet kan deze informatie over bijvoorbeeld weersomstandigheden en verkeer dan worden gecombineerd, geëvalueerd en doorgegeven. Hier wordt IOTA dan gebruikt in zijn oorspronkelijke idee als een hulpmiddel in het Internet of Things (IoT). IOTA Identity is bedoeld om flankerende steun te bieden.
Voor de IOTA Foundation spreekt de directeur Samenwerkingen, Holger Köther, van een spannend project. De ETO-groep is toekomstgericht en kijkt uit naar de integratie van IOTA daar in de komende jaren op basis van de gegeven vereisten. De ETO-groep prijst ook de energie-efficiëntie van IOTA, die het mogelijk maakt om sensoren die op batterijen werken in het netwerk te integreren.
IOTA en de auto-industrie – veel samenwerkingen.
Het IOTA ecosysteem geschikt maken voor de auto-industrie wordt ook nagestreefd in samenwerking met bijvoorbeeld Jaguar Land Rover, waar IOTA zelfs gepland is als betaalmiddel. Voor autonoom rijden geldt IOTA tot dusver als een referentie in haar samenwerking met de CityBot van Edag. Met IoT in het vizier is IOTA een oplossing in termen van het basisconcept. Wat echter verrassend is aan de projectbijdrage voor ALFRIED en ETO Group, is dat er expliciet verwezen wordt naar IOTA 1.5 Chrysalis. Dit komt omdat IOTA voor het eind van het jaar zal overstappen op een gedecentraliseerde IOTA 2.0, die niet langer achterwaarts compatibel zal zijn.
Conclusie: IOTA als een toekomstige technologie – een breed gebied
Tientallen samenwerkingsverbanden worden door de IOTA Foundation geteld en de mobiliteitsindustrie is een vormende factor. ALFRIED wordt voorgefinancierd tot medio 2023 en zou tegen die tijd presentabele resultaten moeten opleveren. IOTA zal dan ook hieraan moeten worden afgemeten.
Als u nog geen Binance-account heeft, kunt u hier een Binance-account aanmaken en 10% op de kosten besparen, u kunt hier alles te weten komen wat u moet weten.
Leave a Reply