Mercedes-Benz Daimler heeft een platform gepresenteerd dat gebaseerd is op blokketentechnologie en dat ontworpen is om het dagelijks leven van de chauffeurs te vergemakkelijken. Individuele instellingen zoals de zitpositie en favoriete radiozenders kunnen bijvoorbeeld automatisch van de ene auto naar de andere worden overgezet.
Daimer noemt zijn nieuwe aanpak “Welcome Home” om een blokketen uit te proberen in het algemene thema van de mobiliteit. Het bedrijf heeft zijn krachten gebundeld met Ontology (ONT), zoals blijkt uit een persbericht. Het eerste gebruik van “Welcome Home” is het aanmaken van een individuele gebruikersaccount. Zo kunnen voorkeuren zoals zitpositie, radiostation of binnenverlichting worden opgeslagen en automatisch worden overgenomen bij het wisselen van voertuig. Het project, dat al in oktober klaar zou moeten zijn voor gebruik, werd gepresenteerd tijdens de door Daimler gesponsorde Startup Autobahn conferentie.
Daimler zet zich in voor Ontologie
Daimler bundelt toekomstige oplossingen via de Blockchain Factory, die deel uitmaakt van de mobiliteitsdivisie. Voor zover bekend is de samenwerking met Ontology daar een première en maakt het waarschijnlijk dat concurrenten uit de crypto-industrie zoals IOTA jaloers worden. Welcome Home” is immers openlijk ontworpen en is bedoeld om bijvoorbeeld autoverhuurbedrijven aan te moedigen om deel te nemen. Het idee is dat één gebruikersaccount voldoende is om auto’s van verschillende aanbieders te huren zonder telkens weer omslachtige nieuwe formulieren te moeten invullen. Betalen van parkeerkaarten, parkeergeld of het aanpassen van navigatiesystemen – Welcome Home staat open voor allerlei diensten. Ontologie zorgt met haar eigen blokketen voor manipulatievrije gegevensoverdracht en documentatie en er is nauwelijks melding gemaakt van betalingsfuncties bij ONT. Maar “Welcome Home” van Daimler is ontworpen als de eerste module van een groter MoveX-platform. Met het kernidee van een uniek ID, dat voorkeuren opslaat en automatisch toepast, is het zeker mogelijk om het thema individuele mobiliteit verder uit te breiden, bijvoorbeeld in de richting van vliegreizen of hotelreserveringen.
Autofabrikanten van BMW tot Tesla zien de blokketentechnologie als een massatoepassing. Om maar twee voorbeelden te noemen: Zelfrijdende auto’s moeten verkeersinformatie uitwisselen via een blokketen, vrachtwagens moeten worden voorbereid op de gegevensoverdracht voor de bevoorradingsketens. Het blijft echter de vraag of de oplossingen van de verschillende fabrikanten zullen prevaleren of dat iedereen zijn eigen project zal bevoordelen. Daimler is geen lid van de branchevereniging MOBI, die fabrikanten, leveranciers en dienstverleners uit alle continenten samenbrengt voor blokketenoplossingen.
Conclusie: Daimler en Ontologie heroverwegen mobiliteit
“Welcome Home” is expliciet niet geclassificeerd als een test, maar is nu bedoeld om deelnemers uit het bedrijfsleven en particuliere gebruikers te vinden. Pas toen werd duidelijk of een theoretisch fascinerend concept in de praktijk succesvol zou zijn. Voor Ontology is de samenwerking met Daimler zeker een goed reclamemedium. En Daimler laat zien dat het innovatieve kracht kan brengen in de serieproductie. De crypto-industrie als geheel zal de komende jaren veel impulsen krijgen van de mobiliteitssector – deze prognose is vrij eenvoudig gezien het grote aantal bekende projecten.
Als u nog geen Binance-account heeft, kunt u hier een Binance-account aanmaken en 10% op de kosten besparen, u kunt hier alles te weten komen wat u moet weten.
Leave a Reply