Shimmer (SMR) Airdrop campagne een succes? Tussentijdse conclusie dubbelzinnig

Op 31 januari lanceerde het IOTA zijproject Shimmer (SMR) de campagne voor een airdrop. De registratiefase is nu afgelopen en er circuleert een positieve tussentijdse conclusie online. Investeerders in Shimmer moeten echter even rekenen.

Het IOTA zijproject Shimmer richt zijn hoop op duurzame groei op een airdrop campagne waarbij USD 1 miljoen in SMR verdeeld moet worden. De campagne had strikte regels; er moest minstens USD 1.000 worden geïnvesteerd. Een last-minute regelwijziging slechts 48 uur voor het einde van de registratieperiode voor de Shimmer Airdrop, die liep van 31 januari tot 14 februari, zorgde voor enige onrust. Op X (voorheen Twitter) doet een positieve tussentijdse samenvatting de ronde, die gebruiker Jake heeft samengesteld voor de Shimmer gemeenschap. Laten we de resultaten eens nader bekijken:

– Het doel van de Shimmer-campagne was om nieuwe investeerders en kapitaal aan te trekken voor gedecentraliseerde financiering (DeFi) in het ecosysteem. De gegevensbron voor Jake is daarom DeFiLlama. Daar werd ongeveer USD 3 miljoen aan kapitaalinstroom naar Shimmer geregistreerd tijdens de twee weken die openstonden voor registratie voor de airdrop. Net als elders houdt Jake er in zijn analyses echter van om tijdelijke hoogtepunten eruit te pikken, en de trend lijkt alweer af te nemen.

– Om in aanmerking te komen voor de airdrop moest Shimmer Bridge worden gebruikt. De campagne was succesvol voor het platform, waarbij Shimmer Bridge bijna verdrievoudigde in orders en volume. De instroom van $3 miljoen kapitaal naar Shimmer DeFi verliep via Shimmer Bridge en kwam volgens Jake vooral van Fantom (FTM), Polygon (MATIC) en Avalanche (AVAX) en BNB Chain.

– Uiteindelijk waren er vijf DeFi-platforms waar deelnemers aan de Shimmer airdrop hun ingebrachte kapitaal minstens 30 dagen moeten storten, dus deze periode loopt nog. De gedecentraliseerde cryptobeurs ShimmerSea won ongeveer USD 1 miljoen TVL tijdens de registratiefase en staat nu op iets minder dan USD 5,7 miljoen. TangleSwap registreerde de hoogste instroom als, net als Jake, de staking daar buiten beschouwing wordt gelaten. TangleSwap registreerde toen een instroom van ongeveer USD 1,5 miljoen in de twee weken van 31 januari tot 14 februari, maar inclusief staking daalde het opgehaalde kapitaal bij TangleSwap in feite licht in dezelfde periode.

Iotabee zag in feite helemaal geen activiteit in de twee geanalyseerde weken, net als Swapline. DeeprFinance registreerde een kapitaalinstroom van ongeveer USD 300.000 in dezelfde periode. Jake verschuift de observatieperioden voor Swapline en DeeprFinance gewoon een beetje om betere resultaten te krijgen.

Shimmer heeft Jake’s analyse zelf verspreid via X en noemt deze “uitstekend”.

Conclusie: Shimmer Airdrop – facturering begint op 16 maart

Jake spreekt zelf van ruim 1.000 deelnemers in de kwalificatiefase van de Shimmer Airdrop en geeft in een reactie  toe dat de campagne duur was en niet voor iedereen geschikt. Maar net als simmer vindt hij de campagne tot nu toe een succes. De geadverteerde USD 1 miljoen wordt vanaf 16 maart verdeeld in SMR, en aangezien de voorwaarden een houdperiode van 30 dagen vereisen voor het kapitaal dat vooraf is ingebracht, zou de eerste helft van maart misschien beter geschikt zijn voor een analyse. Maar laten we dergelijke bezwaren even buiten beschouwing laten en de rekensom maken op basis van de gegevens die Jake heeft gepresenteerd:

– 1 miljoen US dollar aan advertentiekosten uit de reserves van Shimmer zijn gevolgd door 3 voorlopige miljoen aan kapitaalinstroom – dat klinkt dan behoorlijk mager.

– Hooguit 1.000 investeerders en DeFi-gebruikers zijn voor het eerst in aanraking gekomen met Shimmer en het bijbehorende ecosysteem als gevolg van de campagne. Hoeveel van hen trouw zullen blijven tot 16 maart en daarna valt nog te bezien.

– Als je alleen DeFi met de in Shimmer geïntegreerde Ethereum Virtual Machine (EVM) als maatstaf neemt, heeft Shimmer zich volgens DeFiLlama in de top 50 ecosystemen geknokt. Zonder het speciale effect van de SMR Airdrop campagne dreigen er echter tegenslagen.

– Tijdens de registratiefase voor de airdrop beleefde SMR een historisch dieptepunt en Dominik Schiener, CEO van de IOTA Foundation, zegde publiekelijk zijn vertrouwen in Shimmer op.

Waarnemers categoriseren de Shimmer airdrop ook als een test voor het moment dat de EVM wordt geïntegreerd in IOTA, waarschijnlijk eind maart of in april. De resultaten van Shimmer wijzen tot nu toe op weinig respons of efficiëntie, gezien de hoge kosten van de promotie. De 1.000 dollar die deelnemers aan de SMR airdrop aan liquiditeit moesten bijdragen, kostte iedereen ook advertentiekosten die in SMR werden berekend. En het is twijfelachtig of de ontwikkelingen die Jake heeft uitgezocht en gepresenteerd duurzaam zijn – de trends zijn alweer aan het dalen. Beleggers kunnen hun berekeningen voor Shimmer en IOTA beter met een scherp potlood maken.


Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*