Porsche glijdt ternauwernood voorbij gêne met eerste NFT-project

Sportwagenfabrikant Porsche lanceerde deze week een NFT-project op het iconische model 911, maar gebrek aan vraag leidde tot herbewerking en kritiek. Wat ging er mis?

De Porsche 911 is de afgelopen 60 jaar een icoon geworden, de sportwagen die een onderscheidend design combineert met geavanceerde technologie. Met dit beeld wilde Porsche volgens de eigen reclame met zijn eerste NFT-project in virtuele werelden duiken. Maar toen op Twitter werd aangekondigd dat de initiële verkoopprijs voor een Porsche NFT zou worden vastgesteld op 0,911 Ethereum (ETH) (het equivalent van ongeveer 1.350 euro) in de stijl van de 911, rezen er al twijfels en kritiek. 0,0911 ETH zou waarschijnlijk passender zijn, zei men bijvoorbeeld, of ook: bij de vastgestelde prijs moet een echte Porsche als aanvulling op de NFT worden meegeleverd.

De sceptici kregen gelijk: Toen de eerste verkoop van de Porsche 911 NFT’s maandag begon, bleef de verwachte vraag uit en op de secundaire markt werden de NFT’s, die bedoeld zijn als verzamelobjecten, onder de startprijs verhandeld. Porsche wilde eigenlijk 7.500 NFT’s verkopen en het werd duidelijk dat deze doelstelling niet gehaald kon worden. Dus trok Porsche dinsdag aan de handrem en schreef dat het het aantal aangeboden NFT’s zou verminderen en geen nieuwe meer zou creëren. Deze fase eindigde gisteren, woensdag, met een verdeeld resultaat. Op de toonaangevende NFT-marktplaats OpenSea zijn nu precies 2.363 Porsche NFT’s gedocumenteerd, maar hun prijs stijgt en ze brengen momenteel gemiddeld 2,8 Ethereum (ongeveer 4.130 euro) op de secundaire markt op.

Ondertussen steekt de cryptoscene de draak met het project en vraagt wie er bij Porsche verantwoordelijk is. Zij zeggen dat de startprijs te hoog is vastgesteld en wijst op een gebrek aan deskundige kennis over NFT-collecties en verzamelaars, terwijl fouten in het communicatiebeleid een tweede teken zijn van overbelast projectbeheer. Andere NFT-collecties van wereldmerken zoals Pepsi of Tiffany worden teruggeroepen, die zijn ontworpen zonder rekening te houden met de markt. Porsche had echter nog een aas in de mouw en heeft nu via Twitter beloofd dat er de komende maanden enkele extra’s aan de NFT’s zullen worden gekoppeld, zoals testritten met de 911, exclusieve discussiegroepen met ingenieurs, racers en ontwerpers, alsmede de mogelijkheid om de NFT’s via individueel maatwerk tot zeldzaamheden te maken.

Conclusie: Porsche NFT’s een enkel misverstand?

Voor neutrale waarnemers zijn twee punten opvallend aan het NFT-proefproject van Porsche: de instapprijs was onrealistisch en leidde tot meer spot dan kopers. Maar het toen snel besloten kunstmatige tekort van de totale voorraad heeft de financiële verliezen voor starters beperkt en leidt, althans op dit moment, tot de kans om winst te maken. Ook de aangekondigde extra’s voor eigenaars van een Porsche 911 NFT zijn niet alleen interessant voor sportwagenliefhebbers. Op middellange en lange termijn zou de collectie zich toch kunnen vestigen. Bij Porsche zullen ze in de toekomst echter zorgvuldiger afwegen of NFT-projecten bepalend zijn voor het bereik en dus de merkreclame of dat ze zich experimenten veroorloven die een lachertje kunnen worden.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*