Tezos (XTZ) wordt hoofdsponsor van Manchester United – 20 miljoen pond per jaar

De Engelse recordkampioen Manchester United krijgt met Tezos (XTZ) een belangrijke sponsor uit de crypto-industrie. In het proces zal 20 miljoen pond per jaar vloeien. Tezos is al prominent betrokken bij andere sporten.

Tezos (XTZ) en de wereldberoemde voetbalclub Manchester United hebben een spectaculaire deal gesloten: Tezos wordt hoofdsponsor voor 20 miljoen pond (23,7 miljoen euro) per jaar, zo meldt het sportblad “The Athletic” exclusief. Onderdeel van de deal is dat Tezos de meest prominente advertentieruimte op de shirts van Manchester United overneemt. De twee partijen bij de overeenkomst hebben tot dusver geweigerd commentaar te geven op het rapport, maar hebben het evenmin ontkend.

Manchester United was sinds afgelopen zomer op zoek naar een hoofdsponsor omdat de vorige overeenkomst met de Amerikaanse verzekeringsmaatschappij Aon afliep. Daar zou gedurende acht jaar 120 miljoen pond hebben gevloeid. Tezos heeft zich in 2021 al als sponsor aangesloten bij de Formule 1, waar het Red Bull Racing ondersteunt. Tezos is ook zichtbaar in het Amerikaanse honkbal als sponsor van de New York Mets, en in e-sports heeft het het Franse team Vitality als partner binnengehaald.

Tezos is niet alleen in zijn benadering van professionele sporten. De cryptobeurs FTX betaalt bijvoorbeeld jaarlijks een dikke 20 miljoen US dollar om aandacht te genereren met het e-sportsteam TSM. Fan tokens zoals Manchester City (CITY) bij de stadsrivalen van Manchester United verspreiden zich snel, en in de NBA is het blockchainspel Top Shots populair geworden.

Op de Europese markt is voetbal echter de maatstaf van alle dingen en Manchester United is een vlaggenschip. Met de Duitse coach Ralf Rangnick wil men voortbouwen op oude successen, en op en naast het veld zorgt superster Cristiano Ronaldo in het shirt van Manchester United voor de glamour. De traditiebewuste fans staan zeer kritisch tegenover sponsors en de club zou Tezos grondig hebben onderzocht voordat de deal groen licht kreeg. Tezos zal waarschijnlijk in eerste instantie imago en aandacht krijgen via Manchester United, en verdergaande gezamenlijke projecten zoals een fan token of blockchain games lijken niet uitgesloten.

Conclusie: Duitse beroepssport is onbekend met de crypto-industrie

In de Bundesliga en andere Duitse profcompetities kijkt men vaak jaloers naar andere landen, waar de begrotingen die van ons land klein doen lijken. Maar aan de andere kant laat de aanpak van Manchester United zien waar kansen liggen om nieuwe financieel sterke sponsors te vinden. Om maar meteen met de deur in huis te vallen: er is nog steeds geld los in de crypto-industrie, en niet alleen bij Tezos, en het is moeilijk te begrijpen waarom de Duitse beroepssport zich tot nu toe grotendeels heeft afgesloten voor deze opties.


Als u nog geen Binance-account heeft, kunt u hier een Binance-account aanmaken en 10% op de kosten besparen, u kunt hier alles te weten komen wat u moet weten.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*