NFT’s op Instagram: Testfase start deze week met Ethereum

Het sociale netwerk Instagram, eigendom van Meta (Facebook), zal deze week beginnen met de integratie van NFT in de VS. Intussen worden de plannen voor NFT’s in de groep duidelijker.

Bijna twee maanden geleden had Mark Zuckerberg, oprichter en CEO van Meta (voorheen: Facebook), voor het eerst gesproken over NFT’s die binnenkort hun weg zouden vinden naar Instagram. Nu zei Zuckerberg in een video-interview: De NFT-functie wordt deze week uitgerold op Instagram in de VS. NFT’s (Non-fungible Tokens) worden vaak gebruikt als digitaal kunstwerk en verzamelingen zoals Bored Ape Yacht Club zijn waardevolle prestigesymbolen geworden. Op de short message-dienst Twitter zijn NFT’s sinds januari mogelijk als profielfoto.

In eerste instantie zal Instagram, de meest beeldrijke dienst in de Meta Group, vertrouwen op NFT’s die zich in het Ethereum (ETH) ecosysteem of in de Polygon (MATIC) sidechain bevinden. Voor zover bekend zal Instagram voor de uitvoering een interface maken met de veelgebruikte portemonnee Metamask. De dienst zal van de kant van Instagram gratis zijn. Het is de bedoeling om in de toekomst NFT’s op basis van Solana (SOL) en FLOW te integreren.

Volgens Zuckerberg zullen NFT’s “binnenkort” ook op Facebook mogelijk worden gemaakt. In maart liet Zuckerberg doorschemeren dat het mogelijk zou zijn om NFT’s te gebruiken over de netwerken van Meta heen, d.w.z. om een NFT tegelijkertijd te gebruiken als profielfoto op Instagram en Facebook. Hij sprak ook over de mogelijkheid om eigen NFT’s te maken op Instagram. Het is echter nog onbekend wanneer dergelijke functies zullen worden gelanceerd.

NFT’s op Instagram – zal dit de markt een nieuwe impuls geven?

Onlangs deed het nieuws de ronde dat de markt voor NFT’s aan het instorten is. In 2021 werd naar schatting 25 miljard US dollar gegenereerd met NFT’s. Bij nadere analyse blijkt dat de individuele verkoop van NFT’s weliswaar drastisch is gedaald, maar dat de handelsvolumes hoog blijven. Instagram, met meer dan 1 miljard actieve gebruikers, en Facebook, met bijna 3 miljard accounts, zouden ertoe kunnen bijdragen dat NFT’s eindelijk de stap maken van de cryptoscene naar massale adoptie. In perspectief blijft het spannend om te zien in welke vorm Meta’s metaverse zal omgaan met NFT’s.

Conclusie: Instagram waagt de grote praktische test voor NFT’s

In Duitsland moeten Instagram-gebruikers blijkbaar nog even geduld hebben voor ze de NFT-functies kunnen uitproberen. Voorlopig blijft er dus niets anders over dan aan de andere kant van de Atlantische Oceaan te kijken hoe het NFT-aanbod wordt ontvangen door Instagram en, in de toekomst, Facebook. De knelpunten zouden gebruikersvriendelijkheid en indirecte Ethereum-transactiekosten kunnen zijn. Anderzijds is er een optie in opkomst om publiek aan te trekken met uitgelichte en exclusieve NFT’s op Instagram. Er is duidelijk iets aan de hand in de NFT scene.


Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*